Busss...for jobs Nederrijn Schoonmaak 22 maart - Werkgeversservicepunt | WSP

 “Het zijn onze mensen die het verschil maken”

 Op 22 maart heette Nederrijn Schoonmaak een groep jongeren uit het praktijk- en speciaal onderwijs welkom op de vestiging in Duiven. Het Werkgeversservicepunt (WSP) Midden-Gelderland organiseerde de ontmoeting om de jongeren te laten kennismaken met het werken in de schoonmaakbranche. Dat deden ze. En hoe!

 Even voor tienen druppelen de eerste jongeren binnen. Sommigen met een begeleider, anderen zelfstandig. Ze krijgen een kop koffie of thee en maken een praatje met elkaar. Als de bus is aangekomen, die leerlingen vanaf het Gelredome naar hier heeft gebracht, stroomt de ruimte vol. Dertig tot veertig jongeren en begeleiders pakken iets te drinken en zoeken een plek.

Hanneke van Doorn van het WSP heet iedereen welkom. Ze is blij met de grote opkomst. Zonder al te veel te verklappen wil ze al wel kwijt dat er vandaag een ‘challenge’ is, dus iedereen moet goed opletten. Ook maakt ze duidelijk welke kansen het bezoek aan Nederrijn Schoonmaak biedt. “Misschien vind je wel een leuke stageplek, misschien een baan.”

 Dan is het woord aan Chantal Bruil, Directeur Personeel en Organisatieontwikkeling en mede-eigenaar van de Nederrijn Schoonmaak, en Jasper Koetsier, manager operations.Ze vertellen eerst iets over het bedrijf. Nederrijn Schoonmaak bestaat al veertig jaar, ze genereerden vorig jaar 20,5 miljoen euro omzet en ze hebben zo’n 1.100 mensen in dienst. En “omdat schoonmaak nu eenmaal mensenwerk blijft”, hebben ze altijd mensen nodig.Die mensen hebben ze hoog zitten. De gevel van het bedrijf laat dat al zien. Daarop staan grote foto’s van schoonmakers aan het werk. “Geen modellen, onze mensen”, zegt Bruil.

Achter de schermen

Wat maakt schoonmaakwerk nou zo leuk? Volgens Jasper is dat vooral de afwisseling. Ze komen in scholen, saunacomplexen, casino’s en stadions. Het is volgens hem heel bijzonder om op dat soort plekken achter de schermen te komen en te zorgen dat alles er perfect uitziet. Tijd om aan de slag te gaan. Jasper vertelt wat ze kunnen verwachten. “We gaan veel dingen doen. Ramen wassen met een hoogwerker, werken met een tapijtreiniger en een I-Mop, computerreiniging en we hebben een parcourtje uitgezet voor de zitschrobzuigmachine.” Voor die machines en de reinigingsmiddelen werken ze samen met leveranciers. Die zijn hier vandaag ook aanwezig om uitleg te geven over de machines zelf en over het werken ermee.Nadat iedereen in groepjes is ingedeeld kan het beginnen. “Wie is groep 1? Jullie starten met tapijtreiniging.” Gejuich. Een deel van de leerlingen weet misschien nog niet precies wat ze willen worden en zitten om die reden hier, maar een deel is oprecht enthousiast en zien een toekomst voor zichzelf in de schoonmaak.Er zijn zeven workshops die de jongeren langs gaan. Die zijn tot in de puntjes verzorgt. Bij de deur van elke ruimte hangt een briefje met de naam van de functie waar het in de workshop om gaat, inclusief functieprofiel, taakomschrijving en loontabel. De meeste jongeren lopen er misschien voorbij, maar het zegt wel iets over de aandacht voor detail.

Dankbaar werk

Een van de workshops is dus tapijtreiniging. Vroeger was dat zwaar werk, maar met speciaal ontwikkelde machines, die echt zijn ontstaan met kennis uit de praktijk is het werk beter voor de werknemer én het resultaat is beter. Het is heel dankbaar werk.En dankzij het eigen opleidingscentrum kan iedereen binnen de kortste keren zelfstandig aan de slag. Bovendien is er vaak een instructiekaart bij de machines waarop alles stap voor stap wordt uitgelegd.De mensen die uitleg geven zijn geduldig, vriendelijk, geven ruimte om vragen te stellen, testen ook de kennis van de jongeren en laten ze vooral ook ervaren hoe het is om te werken met de machines. Dat geldt ook voor de I-Mop, een ‘natte stofzuiger’ met een soort scooterstuurtje. Er is goed mee te werken blijkt. De jongeren lopen er zo mee weg en komen tot in de kleine hoekjes. “Ik zou ‘m aannemen”, zegt de man van de I-Mop als iemand hem na een soepel rondje het apparaat weer teruggeeft. Ander handig dingetje: een rugstofzuiger. Ideaal voor het schoonmaken van trappenhuizen of vliegtuigen. En dat is nou zo leuk: zo krijgen de jongeren via de apparaten ook een beetje een inkijkje in de wereld van het schoonmaken. Je komt nog eens ergens.Tijdens het verhaal komen ook een paar feitjes voorbij. De rugstofzuiger weegt 3,9 kilo en elk type vloer heeft een eigen kleur reinigingsmiddel. “Goed onthouden he!” Hmm. Zou dit soms iets te maken kunnen hebben met de Kahoot! quiz die de jongeren gaan doen na de workshops?



Viezer dan de wc

Volgende halte: computerreiniging. Binnen Nederrijn Schoonmaak maken 30 mensen full time werkplekken schoon. En dat is niet voor niets: “Een gemiddeld toetsenbord is viezer dan de wc”, legt de workshopgever uit. Hij laat zien wat ze allemaal gebruiken om de werkplek schoon te maken. De doekjes en borstels zijn allemaal in de bedrijfskleuren. Een schoonmaakmiddel zónder kleur maar wel heel handig is perslucht. Voor het toetsenbord. Maar hoe weet je nu of je je werk goed hebt gedaan? Daar hebben ze een leuke gadget voor, de atp-meter. Met een soort wattenstaafje en de atp-meter kunnen ze de concentratie eiwitten meten. En eiwitten, dat is weer de voedingsbodem voor bacteriën. “Ik kan jouw telefoon wel even meten”, zegt hij tegen een van de jongeren.Die blijkt extreem vies. De atp-meter is digitaal, maar als er een wijzer op had gezeten was ‘ie vermoedelijk door het rood heen geknald. Hilariteit. En tijd voor een reinigingsbeurt. Een halve minuut werk misschien, maar het resultaat is duidelijk te zien op de meter. Onder de 50 en dat is de norm. Op de achtergrond ronkt ondertussen de hoogwerker. Daar gaan ze straks ook nog mee omhoog. Als ze durven. Maar eerst moeten ze nog een parcours afleggen op de zitschrobzuigmachine. Wat een naam. Maar wel een leuk ding. Toch is het geen speelgoed. De machine kost evenveel als een nette tweedehands auto zegt Jasper Koetsier. Zo’n 7.000 euro. Opvallend feitje. Goed om te onthouden…

Naar de top

Alle jongeren mogen vervolgens proberen foutloos een bochtig parcours af te leggen en uiteindelijk ‘achteruit in te parkeren’. “Ik heb nog nooit op zo’n ding gezeten”, zegt een meisje. “Dan mag jij beginnen”, antwoordt Koetsier. “Wil jij een foto van me maken als ik erop zit”, vraagt ze aan een medeleerling. Dat wil hij wil. Als de machine zich in beweging zet geeft ze een gilletje. Gelach.Andere leerlingen sturen juist heel geconcentreerd. Een paar gaan als een speer. “Geslaagd!”, roept Koetsier dan. Tot slot laat hij nog even zien waar de tanks voor vuil water en voor schoon water zitten en dan mag het groepje weer door. In de gang loopt Chantal Bruil met een brede glimlach op haar gezicht voorbij. Ze is net even bij de hoogwerker gaan kijken. “Dat meisje ging naar het allerhoogste niveau”, roept ze door de gang, “25 meter. Met zooo’n smile!” Het blijkt een beetje een challenge op zich te zijn geworden. Wie durft naar het hoogste punt? Tot nu toe blijken de meisjes het meeste lef te hebben. Maar dan komen de ‘gangsta’s’. Tenminste, zo noemt een groepje jongens zich. Nu moeten ze zich bewijzen. Een van de jongens is flink gevoelig voor spanning. Maar de twee bonkige kerels bij de hoogwerker zijn niet zo benauwd. Ze zullen hem goed in de gaten houden.Volgens een van de twee is dit het mooiste werk dat het bedrijf heeft. Werken met een hoogwerker is niet alleen maar op een knop drukken en omhoog of omlaag gaan. “Om een hoogwerker te bedienen volg je een cursus, maar daarna komt pas de ervaring.” Inschattingsvermogen is belangrijk. Hoe hoog is de hoogwerker? Hoe zwaar is ‘ie en waar moet je rekening mee houden als je zo’n ding achter de wagen hebt? Tijd voor het echte werk. De eerste gangsta gaat ‘de bak in’. Hij lacht gespannen. De hoogwerker gaat eerst rechtop. Toch al gauw een meter of 10 hoog. De blik wordt al meer gespannen. Dan schuiven ze verder omhoog tot 25 meter. Gehaald! Als eerste jongen die het hoogste punt heeft bereikt stapt hij weer uit het bakje. Het levert hem klappen op de schouders en high fives van de anderen op. “Als je daar boven staat dan krijg je een lekker gevoel. Vet joh!” Ook de anderen gaan allemaal tot de top.

Wervelend

Allemaal mooi, maar met schoonmaken begin je bij de basis. En dan is er maar een die de baas is. Wilma. Specialist sanitair reinigen. Ze heet een nieuwe groep meiden welkom bij het damestoilet en zet dan eerst het gevarenbordje neer. Heel belangrijk.Een ding wordt al snel duidelijk: schoonmaken is een professionele business waar over alles is nagedacht. Een doekje met daarop gedrukt de vouwinstructies bijvoorbeeld. Zo kun je het doekje optimaal benutten, met zestien keer een schoon vlak. Ook wordt gewerkt met kleuren. De ene kleur is voor sanitair, de andere voor interieur enzovoort. Alles gaat in een specifieke volgorde. Het levert een beetje verwarring op want het meisje dat onder het toeziend oog van Wilma aan de slag gaat heeft op school net een andere volgorde geleerd. Ondertussen let Wilma op alles. “Niets met je handen oppakken, er kan een naald onder een doekje liggen.” En ook: “Let op je houding, anders heb je het over vijf jaar in je rug.” Aan het einde van de workshop is er ook nog even aandacht voor een poster die op de deur hangt. Wilma’s Wervelende WC Wedstrijd staat erop, met daaronder een aantal cirkels. De wedstrijd is een hulpmiddel om toiletten schoon te houden. Het is een idee van Wilma zelf. Het principe is simpel: wie laat de toiletten het schoonst achter, de jongens of de meiden? De competitie die ontstaat door het verdienen van stickers en een klein prijsje blijkt verbluffend goed te werken. En niet alleen bij kinderen.

Altijd samen

Naast al de praktische schoonmaakworkshops is er een die juist stof geeft… tot nadenken. Bij de workshop toekomst en kwaliteit worden ze bijgepraat over zaken als kwaliteitscontrole en kwaliteitsafspraken. “Controle is niet vervelend, het is een hulpmiddel voor tevreden klanten.” Ook opleidingsmogelijkheden voor medewerkers komen aan de orde. De spreekster gebruikt Wilma als voorbeeld. Die is een kei in haar werk, maar wil ook graag doorgroeien. En die ruimte biedt het bedrijf graag. Op die manier kan ze over een tijdje bijvoorbeeld rayonleidster worden.Een van de jongeren valt op dat er overal pinguïns in het kantoor staan. Plaatjes, beeldjes, een opblaaspinguïn, waarom is dat? De uitleg blijkt alles met het bedrijfs-dna te maken te hebben. Het dier staat zelfs in het bedrijfslogo. “Een pinguïn zie je nooit alleen. En ook wij doen niets alleen hier, altijd samen.” Als ze een bedrijfsfeest organiseren helpt iedereen mee, inclusief de directie.

Quiztijd!

Inmiddels heeft iedereen zeven workshops achter de rug. Tijd om weer bij elkaar te komen in de koffiecorner. Een van de begeleidsters herkent een oud-leerling die in bedrijfskleding van Nederrijn Schoonmaak langs loopt. Ze begroet hem hartelijk, ze informeert hoe het met hem gaat, ze gaan samen op de foto. Het laat in een momentopname de kracht van persoonlijke aandacht zien. Nu is de vraag wat de jongeren hebben onthouden van de workshops. Om dat te testen doen ze een Kahoot! quiz. De teamnamen beloven veel goeds. Girl Power, De Ziepers, Team Schoon, Nederrijn 2.0 en natuurlijk de Gangsta’s. Het is een spannende strijd. Sommigen zijn heel fanatiek. Er komen ingewikkelde termen langs als shamporellen, incapsulation en bonnetten, maar de jongeren hebben erg goed opgelet en weten veel. De winnaars krijgen een goodie bag met o.a. een petje en wat lekkers. Eén goodie bag blijft over. Die geeft Jasper Koetsier aan de Gangsta’s omdat zij allemaal hebben gezegd dat ze bij Nederrijn Schoonmaak willen werken. Een echte aanmoedigingsprijs dus. Een van de jongens geeft hem oprecht dankbaar een stevige hand. Ze zijn niet de enigen die bij Nederrijn Schoonmaak willen werken. Een aantal jongeren begint tijdens de lunch waarmee deze geslaagde editie van Busss… for jobs eindigt meteen met het invullen van inschrijfformulieren voor vakantiewerk. En als er dan chocomel over de tafel gaat, ach dan is dat in een schoonmaakbedrijf ook zo weer schoon.

 

 

 

 

- Terug naar Home -